Vitaj v našom e-shope / osobný odber v showroome možný v pondelok až sobotu, predajne FIT PLUS v OC sú otvorené.

Vyzbrojte sa proti zápalom a chorobám z chladného počasia – toto by ste mali vedieť!

  • Zdravie

Rozprávali sme sa s odborníkom a pozreli sa na výskum, aby sme zistili, prečo chladnejšie zimné počasie môže viesť k väčšiemu zápalu, jeho spusteniu a čo môžeš urobiť, aby si ho minimalizoval.

Vyzbrojte sa proti zápalom a chorobám z chladného počasia – toto by ste mali vedieť!

S klesajúcimi teplotami pravdepodobne myslíš na niekoľko vecí: kratšie dni, udržanie tepla a, samozrejme obľúbené sviatky. Hoci to môže byť najkrajšie obdobie roka, nemusí to platiť pre tvoje fyzické zdravie.

A to najmä v súvislosti so zápalmi. Odborný názor na problematiku nám bližšie objasní Carolyn Williamsovou, PhD, RD, výskumníčka, profesorkoa a autorkou knihy Jedlá, ktoré liečia: 100 + protizápalových receptov do 30 minút a spolumajiteľku podcastu Šťastné jedenie.

"Všetko, čo predstavuje pre telo stres, bez ohľadu na to, či ide o chemikálie v potravinách, nedostatok spánku, stres samotný, či sedavý spôsob života, môže vyvolať zápal. Tiež tam môžu spadať aj chladné teploty," vysvetľuje Williamsová.

Poznamenala však, že na základe jej výskumu nie je vonkajšia teplota primárnym dôvodom, prečo by sa u vás mohol rozvinúť zápal, ale ak už máš existujúci zápal, môže spôsobiť jeho progres.

Napriek tomu existuje niekoľko ďalších dôvodov okrem teploty, prečo by toto ročné obdobie mohlo zhoršovať zápaly. Ťažšie jedlá, stres, znížená fyzická aktivita a menšie množstvo času stráveného na čerstvom vzduchu, to všetko môže v tomto ročnom období preťažiť tvoj bežný zdravý režim.

Našťastie pre nás existuje niekoľko jednoduchých tipov, ktoré ti môžu pomôcť zmierniť zvýšenú hladinu zápalu spojenú s týmto ročným obdobím. Tu je niekoľko spôsobov, ako zmierniť účinky tohto ročného obdobia.

Daj si pozor na ťažké sezónne jedlá

Najmä počas sviatkov, no aj mimo nich sa v zimnom období môže ľahko stať, že to s preženieš koláčikmi, sladkosťami a jedlami, ktoré sú kaloricky bohatšie ako tie, ktoré zvyčajne ješ po iné ročné obdobia. Okrem toho, dlhé zimné večery často trávime v kruhu priateľov doma či pred TV, kedy si neraz doprajeme rôzne maškrty a tiež viac alkoholu - čo môže vyvolať zápal.

Ale ani vyradenie všetkých ťažkých, mastných jedál a sladkých nápojov nie je riešením. Je vhodné si počas sviatkov dopriať aj nezdravšie veci a po nich sa vrátiť k racionálnej strave. Tak bude spokojnejšie vaše, telo myseľ a aj novoročné staranie sa o seba bude mať o štipku viac motivácie, vďaka pocitu, že ste si dopriali a zároveň sa zvládli vrátiť k tomu, čo robí vášmu telu a zdraviu dobre.

Dopraj si ľahké dobroty plné bielkovín:

Najedz sa protizápalových potravín

Existuje množstvo potravín s výraznými protizápalovými účinkami, vrátane listovej zeleniny, koreňovej zeleniny a bobuľovitého ovocia. Ďalej sem možno zaradiť aj zázvor, kurkumu, chren či škoricu. Williamsová dodáva: "Snažím sa ľudí nasmerovať k tomu, nielen aké potraviny vyradiť ale hlavne aké potraviny pridať, ktoré často nejedia, pretože v určitých potravinách a skupinách potravín je toľko sily, že si neviete ani predstaviť."

Ľudia majú tendenciu zabúdať, že pridávanie potravín, ako listová zelenina, koreňová zelenina a bobuľovité ovocie, môže byť rovnako dôležité alebo dôležitejšie ako to, čo vyradíte. Aby si svoje telo vyzbrojil tou najlepšou obranou priprav si chutné šaláty, smoothies a domáce šťavy plné vitamínov.

Zvládanie stresu

"Stres pôsobí na telo „stresor“ – dráždivý element. Môže vyvolať zápal alebo zhoršiť existujúci zápal," hovorí Williamsová. Určitému dočasnému stresu sa v živote nedá vyhnúť, ale mnohí z nás v posledných rokoch zažívajú vyššiu úroveň stresu. Chronický stres môže spôsobiť zvýšenú hladinu zápalu v tele, čo môže viesť k priberaniu na váhe, zvýšenému riziku ochorení a ďalším problémom.

Existuje teda niekoľko dôvodov, prečo by si mal mať hladinu stresu pod kontrolou. Potraviny ako orechy, tmavá čokoláda a zelenina môžu pomôcť znížiť stres. Urob si čas mimo obrazoviek alebo choď von, aj keby to malo byť len na prechádzku okolo bloku. Ak je toho na teba naozaj veľa, obráť sa na niekoho, komu dôveruješ, alebo sa opýtaj svojho lekára, či by pre teba nebola vhodná terapia s profesionálom.

A ak si naozaj, naozaj vyčerpaný a napätý, nezabudni, že môžeš povedať nie. "Najmä počas obdobia nového roka, kedy si opäť zvykáme na povinnosti a navyše častokrát plníme mnohé novoročné predsavzatia. Je tu taký veľký tlak, aby si zvládol množstvo činností, ale niekedy je v poriadku jednoducho povedať nie," nabáda Williamsová.

Nájdi si pohyb, ktorý ťa baví

Hoci si všetci uvedomujeme, aký prínos môže mať pre naše fyzické zdravie, pravidelná fyzická aktivita je dôležitá aj pre duševné zdravie. Pohyb môže pomôcť znížiť stres, znížiť úzkosť, zvýšiť hladinu energie a zlepšiť náladu. Je dôležité naplánovať si čas na pohyb aj počas mesiacov, kedy je vonku skôr tma, aby ste sa cítili čo najlepšie a udržali zápaly pod kontrolou.

Prečítaj si tiež:  Do formy s domácim cvičením: Toto všetko o ňom potrebuješ vedieť

V súvislosti s prevenciou zápalov sa odporúča, aby si sa na cvičenie vybral von, pokiaľ môžeš, aby si získal čo najviac energie. V tom najideálnejšom prípade by to malo byť do prírody. Pri nižších teplotách sa to môže zdať mimoriadne ťažké, ale máme pre vás pár tipov, ako zvládnuť šport vonku aj počas nižších teplôt:

  • maj vhodnú pokrývku hlavy (športová čiapka, čelenka)
  • využívaj funkčné a termo oblečenie
  • spodná vrstva oblečenia by mala byť schopná odvádzať pot
  • obliekaj si vrstvy, nie jednu hrubú bundu
  • nezabudni na kvalitné ponožky
  • vhodná je aj šatka na prekrytie úst (pri športe nedýchaš studený vzduch)

Pre tých, ktorých šport v zime predsa len neláka sú určite vhodným riešením domáce kardio či posilňovacie zariadenia.

Záver

Je ľahké zredukovať sociálny kontakt alebo sa vykašľať na tréning, pretože je vonku zima. Avšak práve pravidelný kontakt s ľuďmi a pravidelná fyzická aktivita naozaj pomáhajú pri strese a prospievajú tvojej duševnej pohode.

To môže v konečnom dôsledku ovplyvniť aj iné dôležité aspekty ako výber potravín či kvalita spánku, ktoré sú v prevencii proti zápalom rovnako kľúčové. Je to súčasť celkového obrazu faktorov, ktoré ovplyvňujú zápal," hovorí Willaims. Voľby sa môžu navzájom ovplyvňovať a spájať, či už v dobrom alebo zlom, pokiaľ ide o zápal.

Aby si pokryl svoju dennú potrebu vitamínov a minerálov, nezabudni aj na kvalitné doplnky - komplex minerálov a vitamínov, ktorý ešte viac posilní tvoju imunitu a pomôže predchádzať zápalom.

Tieto jednoduché tipy ti môžu pomôcť predbehnúť ho a urobiť rozumné, zdravé rozhodnutia, práve v tomto ročnom období, notoricky známom ako „chrípkové“ či po novom už aj „covidové“.

Naše ďalšie webstránky

Ako výhradný zástupca LifeFitness máme najširšiu ponuku zariadení pre komerčné fitness centrá

Navštíviť

Od roku 1992 prinášame novinky zo sveta fitness, bodybuildingu a zdravého životného štýlu

Navštíviť

Každý rok motivujeme a vyhlasujeme súťaž Do formy s Muscle&Fitness

Navštíviť

Cookies nám umožňujú poskytovať lepšie služby. Používaním / zobrazovaním stránky vyjadrujete súhlas s používaním a uchovávaním cookies. Ďalšie informácie).

Rozumiem