Ako sa zdravo opaľovať

Je najvyšší čas povedať si niečo o tom, ako tráviť čas na slnku a opaľovať sa zdravo a bez rizika. Opálená pokožka síce vyzerá krásne a príťažlivo, s pobytom na slnku však prichádzajú aj zdravotné riziká, ktorú môžu mať až fatálne následky. Pozrime sa preto spolu na to, ako tráviť čas na slnku bezpečne!

Obľúbené opaľovanie

Opaľovanie je populárnym letným „športom“ vo všetkých vekových kategóriach. Ležať na slnku, oddychovať a popri tom urobiť aj niečo pre svoj vzhľad – priznajme si, opálená pokožka vyzerá ozaj dobre. Už menej ľudí však vie, aké riziká zo sebou nosí opaľovanie, pričom nehovoríme len o vylihovaní na lehátku pri pláži. Akékoľvek vystavovanie sa slnečnému žiareniu, plávanie, plážový volejbal prechádzka na slniečku či práca v záhrade bez ochrany odevom je prakticky tiež opaľovanie. Či už tak alebo onak, pri pobyte na slnku je treba sa chrániť a my ti hneď vysvetlíme prečo!

UV žiarenie

Slnečné žiarenie sa skladá z mnohých lúčov rôznej vlnovej dĺžky. Žiarenie môže byť viditeľné, pri opaľovaní je však dôležitejšie to neviditeľné žiarenie s vlnovou dĺžkou 280 – 400 nm. Toto žiarenie je známe aj ako ultrafialové žiarenie (UV žiarenie). Ostatné vlnové dĺžky sa zrejme na poškodzovaní kože a tkanív nepodieľajú. Zato keď UV žiarenie pôsobí na kožu a kožné bunky, spôsobuje vznik voľných radikálov, ktoré sú akýmisi škodlivými časticami so schopnosťou vyvolávať podráždenie a poškodzovať kožné bunky a tkanivá. V závislosti od dĺžky, pravidelnosti a intenzity opaľovania, ale aj od genetiky môže ísť o poškodenie akým sú pigmentové škvrny či vrásky, ale aj oveľa závažnejšie stavy akým je napríklad rakovina kože!

A, B, C

Ultrafialové žiarenie sa vyskytuje v troch rôznych formách. UV žiarenie A (UVA) napomáha k predčasnému starnutiu. UV žiarenie typu B (UVB) podporuje tvorbu vitamínu D v pokožke, ale zároveň je aj tým faktorom, ktorý spôsobuje spálenie a poškodenie DNA. UV žiarenie typu C (UVC) sa na pokožku vplyvom fyzikálnych pomerov v atmosfére nedostáva. Opálenie je síce pekné, ale vidíš, že je dokázané, že krásny odtieň nie je zadarmo!

Hlavne sa chrániť!

Dobrou správou je, že opaľovania sa nemusíš vzdať úplne. Dôležité je vedieť, ako na to. Počas pobytu na slnku (mimo cieleného opaľovania) sa snaž svoje telo zakrývať voľným a vzdušným odevom. Pri cielenom opaľovaní sa polohuj aby nedošlo k spáleniu konkrétnych častí a striedaj pobyt v tieni a na slnku. Ak sa ti zdá že sme na niečo zabudli, to najdôležitejšie ešte len prichádza. Kľúčom k zdravému opaľovaniu je opaľovací krém a ochrana v podobe SPF ochranných faktorov.

SPF

Táto skratka znamená ochranný slnečný faktor a ide o zložku obsiahnutú v opaľovacích krémoch a olejoch. V lete na priamom slnku je ideálne používať aspoň SPF 30, hlavne pre citlivejšie typy pokožky až SPF 50. Takéto krémy ochránia tvoju pokožku, ale zabezpečia aj pekné hnedé opálenie.

Niečo navyše

Okrem rád, ako sa správať na slnku a používania opaľovacích krémov však exitujú aj ďalšie prostriedky, ktorými si môžeš zabezpečiť krásne a dlhotrvajúce opálenie. Skús zaradiť do svojej pravidelnej rutiny užívanie vitamínu D, aj mimo slnečného obdobia. Práve vtedy je užívanie Déčka najpotrebnejšie, keďže v koži sa tvorí pôsobením slnečného žiarenia. Naša špeciálna rada – konzumuj čo najviac potravín obsahujúcich beta-karotén a ich príjem ešte navýš 3 mesiace pred letom, respektíve pred dobou, kedy plánuješ začať s pobytom na slnku. Asi si vieš predstaviť aké ťažké je jesť každý deň len mrkvu a batáty. Skús preto dopĺňať beta-karotén vo forme výživového doplnku. My ti odporúčame WEIDER Sun Bronze Gummies. Jedná sa o gumové cukríky s obsahom beta-karoténu, luteínu a zeaxantínu. Vďaka tomuto zloženiu prispievajú k ochrane pokožky, ale zároveň podporujú krásne rovnomerné opálenie, ktoré vydrží dlhšiu dobu. Beta-karotén navyše vďaka svojej vysokej antioxidačnej kapacite chránia tvoje bunky a napomáhajú spomaliť proces starnutia. Luteín a zeaxantín dopĺňajú účinky beta-karoténu a tiež majú antioxidačný účinok.

Hydratuj sa!

Hydratácia ako zvnútra tak aj zvonka je dôležitá, čo platí dvojnásobne počas vystavovania pokožky slnečnému žiareniu. Nezabúdaj na navýšený pitný režim. Počas teplých mesiacov môžeš pokojne vypiť 3 a viac litrov čistej vody denne. Okrem toho nezabúdaj svoju pokožku po opaľovaní hydratovať telovým mliekom alebo olejom. Ak sa predsa len spáliš, siahni po upokojujúcich prípravkoch akými sú napríklad Panthenol, alebo prípravky s obsahom aloe vera.

Bezpečne a efektívne!

Ak si čítal pozorne určite si pochopil, že letného bronzu sa nemusíš vzdať. Stačí dodržiavať naše rady, vyhýbať sa priamemu slnku od 12 – 15tej hodiny, chráň sa voľným a vzdušným oblečením a dopĺňaj beta karotén ako potravinu, ale môžeš skúsiť aj doplnky ako WEIDER Sun Bronze Gummies pre dlhšie a súmernejšie opálenie. Alfou a omegou však zostáva ochrana v podobe krémov z SPF faktorom. Nemusíš sa báť, bronz chytíš aj keď sa poriadne natrieš a okrem toho navyše ochrániš svoju pleť pred predčasným starnutím, alebo aj pred rizikom vzniku rakoviny kože. Nezabúdaj, hlavne sa opaľuj bezpečne!