Silné svaly 💪 v lete: WEIDER MEGA MASS 4000 + KREA-GENIC

5 spôsobov, ako môže počúvanie hudby zlepšiť tvoj výkon

  • Tréning

Hudba sa za posledné roky stala verným spoločníkom každého z nás. Zapíname si ju pri upratovaní, varení, pri ceste autom do práce alebo len pri spríjemnení výletu s priateľmi. Pokiaľ si však zapínaš hudbu aj pri svojom pravidelnom tréningu, robíš lepšie než myslíš. Okrem toho, že ti hudba dokáže monotónne cvičenie častokrát osviežiť, štúdie vedcov naznačili, že za jej počúvaním sa skrýva oveľa viac.

5 spôsobov, ako môže počúvanie hudby zlepšiť tvoj výkon

Národné centrum pre biotechnologické informácie sa vo svojich štúdiách zaoberalo fyziologickými a psychologickými účinkami hudby pri cvičení. Ich výsledky bezkonkurenčne ovládli výhody. Výskum udáva, že počúvanie rýchlej hudby alebo piesní môžu mať pozitívny vplyv na celkový výkon športovca. Rovnaký výsledok dosiahli aj melódie, ktorých úlohou je vyvolávať emocionálnu odozvu – nostalgiu, nádej, vzrušenie alebo hnev, ktorého výsledok sa najmä potvrdil pri vykonávaní kontaktných športov ako kickbox alebo karate.

Ak si doteraz nevedel, aké blahodarne účinky môže mať hudba na tvoje cvičenie, poďme sa pozrieť na 5 spôsobov, v ktorých ti tento ukrytý pomocník dokáže pomôcť prekonať svoje limity.

1. Môže ťa postrčiť k rýchlejšiemu pohybu

Štúdia z roku 2006 zistila, že počúvanie hudby s väčším BPM, počet úderov za minútu, zvýšilo rýchlosť bežcov. Na rozdiel od silových tréningov, pri ktorých ide skôr o zameriavanie sa na precízne prevedenie cviku a prepojenie svalov a mysle, kardio ako beh, chôdza, či plávanie využíva impulzívnosť tela.

Počúvanie veselej hudby s rýchlejším tempom počas kardio tréningu, ti dokáže oveľa viac zvýšiť tempo. Aká je však správna hranica tempa hudby pre najoptimálnejší výkon? Odborníci zaoberajúci sa výskumom vzťahu medzi hudbou a výkonom ju vymedzili na rozsah 120 až 160 BPM.

2. Pomáha premôcť sa do posledného úseku

Práve vzťah medzi hudbou a cvičením je niečo, čo ti často dokáže premôcť sa a prekonať ten posledný úsek k stromu, autu, stožiaru, či posledný kilometer k domu.

Štúdie naznačujú, že psychologické účinky hudby na výkon pri cvičení, znižujú vnímanie vydávania námahy až o 10%.

Avšak v žiadnom prípade nemožno hudbu brať ako nástroj ignorovania toho, čo sa ti tvoje telo snaží povedať. Ak nevládzeš, je dôležité robiť si prestávky a nepremáhať sa. Po samotnom cvičení určite nezabudni na doplnenie vitamínov ako magnézium a vitamín D, ktoré tvoje telo bude potrebovať najmä v chladnejších mesiacoch.

Fitness zariadenia, na ktorých si pustíš svoje obľúbené songy aj prostredníctvom appiek YouTube či Spotify spríjemnia beh každému milovníkovi dobrej hudby.

3. Napomáha koordinácií

Najlepším príkladom na priblíženie je tanec. Podobne ako vie hudba rozhýbať boky človeka do plynulých pohybov na tanečnom parkete, dokáže týmto spôsobom zefektívniť silový tréning. Rytmus hudby zvyšuje motorické schopnosti a zlepšuje orientáciu v priestore, čo uľahčuje vykonávanie technickejších cvičení ako mŕtve ťahy a drepy.

4. Pomáha spaľovať viac kalórií

Nečítaš zle. Aj jednoduchá hudba dokáže prispieť k väčšiemu spaľovaniu kalórií. Keďže jej priaznivé účinky možno prirovnať k účinkom kofeínu. Podobne ako on, aj tvoj najpočúvanejší interpret môže pôsobiť prirodzeným nabitím energie. Vďaka tomu máš väčšiu chuť do športovania a zvýšenú vytrvalosť na jej prevedenie.

Chceš spáliť ešte viac? Toto sú overení pomocníci:

5. Zlepšuje vytrvalosť

Spomenuli sme, že piesne sú pri vytúženom zrýchľovaní tempa neodmysliteľnou súčasťou. Avšak okrem toho, ťa pri opakujúcich sa cvičeniach dokáže udržať dlhšie v pohybe. Oveľa viac to pocítiš pri zosynchronizovaní pohybov s rytmom piesne, kedy sa potrebná energia zefektívni.

Štúdia z roku 2008 preukázala priaznivé účinky hudby na cyklistov – počúvanie ich obľúbenej skladby im dokázalo znížiť spotrebu kyslíka až o 7%.

V skutočnosti sa ukázal byť vzťah medzi hudbou a tréningom tak dôležitým, že ju mnohí športoví funkcionári pri športových udalostiach svojim zverencom zakázali, aby sa vyhli zvýhodňovaniu.

Skús tentoraz začať svoj tréning vyberaním a dolaďovaním svojho playlistu. Hneď za tým si rozmysli, ktorým smerom sa tvoja aktivita má uberať. Pokiaľ túžiš po behu na rýchlosť, zvoľ piesne s rýchlejším tempom. Ak sa pripravuješ na silové cvičenie, či náročný HIIT tréning, vyber si skladbu, u ktorej máš overené, že ťa vždy nabije energiou. Pri jóge si zas nalaď pomalú jemnú melódiu, pripravenú poskytnúť ti únik z reálneho sveta.

Vďaka prieskumu sa nám podarilo vytvoriť krátky rebríček interpretov, ktorých profesionálni i amatérski športovci, či nadšenci pre fitness označili za najefektívnejších:

  1. Drake
  2. The Chainsmokers
  3. Ava Max
  4. The Weeknd
  5. Beyoncé
  6. Avicii
  7. Sia

Ak ti hudba k nakopnutiu nestačí, tieto predtréningovky ti určite urobia službu: 

Weider Rush Drink, 250 ml
WEIDER Weider Rush Drink, 250 ml
1,99 €
Predaj skončil
Stacker2 Rush V4, 360 g
Stacker2 Stacker2 Rush V4, 360 g
33,30 €
42,50 €
Na sklade

Chceš športovať SMART? Inšpiruj sa tipmi TU.

Naše ďalšie webstránky

Ako výhradný zástupca LifeFitness máme najširšiu ponuku zariadení pre komerčné fitness centrá

Navštíviť

Od roku 1992 prinášame novinky zo sveta fitness, bodybuildingu a zdravého životného štýlu

Navštíviť

Každý rok motivujeme a vyhlasujeme súťaž Do formy s Muscle&Fitness

Navštíviť

Súhlas so spracovaním cookies

Aby sme mohli zlepšovať naše webové stránky, musíme ukladať súbory cookie o našich návštevníkoch.
Zakázat všetky
Povoliť všetky